Amortyzacja samochodu w firmie. Będzie wyższy limit dla aut osobowych.
Od przyszłego roku limit amortyzacji dla firmowych aut wzrośnie niemal dwukrotnie. Podobny limit wprowadzony zostanie jednak również w przypadku leasingu.
Przypomnijmy, że w obecnym stanie prawnym przedsiębiorca może zaliczać do kosztów pełne odpisy amortyzacyjne jedynie dla tych samochodów osobowych, których wartość nie przekracza 20 tys. EUR (co stanowi obecnie równowartość ok. 86 tys. zł). W przypadku, gdy wartość firmowego auta przekracza ten próg, odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów firmy jedynie częściowo, tj. tylko do wartości 20 tys. EUR. Kwota przekraczająca ten limit nie może być zatem amortyzowana. Obowiązujący od wielu lat limit w kwocie 20 tys. EUR ma jednak już wkrótce znacznie wzrosnąć.
Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowelizacji ustaw o PIT i CIT. Obie znowelizowane ustawy zakładają zwiększenie limitu amortyzacji niemal dwukrotnie. Zgodnie z nowymi przepisami, nowy limit amortyzacji wzrośnie bowiem do kwoty aż 150 tys. zł. Nowy, podwyższony limit ma obowiązywać już od 1 stycznia 2019 roku.
Ta sama nowelizacja wprowadza jednak podobny limit w przypadku leasingu operacyjnego.
Przypomnijmy, że do tej pory opłaty leasingowe można było zaliczać w koszty bez ograniczeń kwotowych. Natomiast od 2019 roku, firmy będą mogły zaliczyć do kosztów opłaty leasingowe tylko w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 tys. zł pozostaje do wartości leasingowanego samochodu. Jeśli zatem przedsiębiorca weźmie w leasing pojazd o wartości 200 tys. zł, to za koszt uzyskania przychodu uznawane będzie jedynie 3/4 opłaty leasingowej
Nowe przepisy, z jednej strony polepszają więc sytuację przedsiębiorców (zwiększenie odpisów amortyzacyjnych), z drugiej zaś mogą ją pogorszyć (wprowadzenie limitu dla leasingu).
Należy jednak zauważyć, że samochodów osobowych o wartości niższej od 150 tys. zł nabywanych jest wielokrotnie więcej niż aut o wartości przewyższającej tę kwotę. Biorąc zatem pod uwagę całokształt wprowadzanych zmian, należy je uznać za korzystne dla kieszeni przeciętnego przedsiębiorcy. W ogólnym rozrachunku, korzyści podatkowe wynikające z podwyższonego limitu amortyzacji z całą pewnością bowiem przewyższą potencjalne straty wynikające z wprowadzenia limitu dla opłat leasingowych.